جراحی لثه
نوشته شده توسط : نت ویر

جراحی لثه (پریو)

بیماری های لثه و پریودنتال شامل امراض کلیه امراضی است که لثه و نسوخ نگهدارنده دندان را مبتلا می کنند، لذا بهتر است ابتدا به ساختمان (آناتومی) لثه و نسوج نگهدارنده دندان که به آن پریودنشیوم گفته میشود. با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید.

بطورکلی دندانها به وسیله ی نسوج و ساختمان هایی نگهداری و حمایت میشوند که به آن ها پریودنشیوم می گویند، بنابراین پریودنشیوم جراحی لثه شامل اجزای زیر است :

۱- لثه

۲- استخوان آرواره (آلوئول)

۳- الیاف اطراف ریشه دندان (لیگامان پریودنتال)

لثه : به آن بخشی از پریودنشیوم گفته میشود که دور تا دور دندان را فراگرفته و از یک طرف به دندانها و از طرف دیگر به مخاط دهان ختم میگردد.

استخوان آرواره (آلوئول): بخشی از پریودنشیوم که دندان ها را در بر گرفته و در خود جای داده است همان استخوان آرواره است . هنگامی که دندان را میکشند در واقع آن را از حفره ی آرواره خارج  میسازند وقتی بیماری لثه پیشرفت کند استخوان آرواره هم درگیر بیماری شده و بتدریج تخریب میگردد.

لیگامان پریودنتال: همانگونه که در مباحث قبلی اشاره شد دندان ها روی حفرهی استخوانی که همان آرواره است روی بالشتک نرمی که از بافت همبندی تشکیل شده است تکیه زده اند.
در واقع دندان ها هنگام جویدن لقمه که تحت فشار قرار میگیرد روی این بالشتک گوشتی حرکت مختصری دارند و اگر این غشای نازک نبود دندان ها به اسنخوان لثه چسبیده بودند و امکان خارج کردن آن ها وجود نداشت.

آیا بیماری لثه خود به خود بوجود می آید؟

عامل اصلی بیماری لثه پلاک میکروبی یعنی همان عاملی است که باعث پوسیدگی دندان ها هم میشود با این تفاوت که اسیدهایی که از طریق فعالیت های میکروب ها در پلاک میکروبی تولید میشود باعث پوسیدگی دندان و دیگر ترکیبات سمی تولید شده از پلاک میکروبی موجب ایجاد بیماریهای لثه میشود.

از خدمات کلینیک تاج به دندانپزشکی بارداری و دندانپزشکی کودکان می توان اشاره کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: